Povećavanje posećenosti Web sajta

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • Google plus
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Email

 

Pregleda (30 dana / ukupno): 11 / 2373

Odličan sajt može da bude beskoristan ukoliko nema saobraćaja, odnosno ako nema posetilaca. Svrha svakog sajta je ekonomska korist, a ekonomska korist može da se ostvari samo ako ima dovoljno posetilaca koji izvršavaju željene akcije, odnosno daju Traženi Odgovor. Da bi deo ogromnog saobraćaja na Internetu skrenuli ka našem sajtu, moramo da sprovedemo u delo nekoliko akcija. Ukoliko smo već napravili sajt koji je orijentisan na uskostručnu ciljnu grupu i ako je sve ostalo u redu, možemo da počnemo da privlačimo saobraćaj.

Pretraživači

Činjenica je da u opštem slučaju najveći deo saobraćaja dolazi sa pretraživača (SEs – Search Engines). Postoje dve vrste pretraživača: direktorijumi i „pravi“ pretraživači. Direktorijume uređuju ljudi tako što pregledaju sajtove, smeštaju u odgovarajuću kategoriju i rangiraju. Pravi pretreživači imaju program koji se naziva pauk (eng. spider, crowler) koji prati linkove i čita strane do kojih linkovi vode. Sve što pauk pročita ide u indeks (katalog) koji je baza podataka u kojoj su sačuvane kopije svih web strana koje je pauk pročitao. Pauk periodično posećuje svaki web sajt i tako beleži sve promene i osvežava katalog. Treći i poslednji deo je softver za pretragu koji za tražene ključne reči iz milijardi zabeleženih kopija stranica, rangira bitne rezultate i pokazuje ih posetiocu. Treba napomenuti još da i direktorijumi imaju katalog i softver koji pretražuje katalog i prezentuje rezultate. Postoji čak i treća vrsta hibridnih pretraživača koja spaja neke osobine dve prethodne vrste, ali to je već usko stručan domen. Mi se interesujemo za naš sajt i njegovu poziciju na rang listi.

Da bi se našli u indeksu pretraživaca, morate da prijavite sajt. Procedura je jednostavna. Potreban je link do sajta odnosno adresa web sajta i kratak opis. Potom ce pauk prateći link snimiti web sajt, odnosno u slučaju direktorijuma, posetu ce da obavi jedan od urednika direktorijuma. Šta se prijavljuje na pretraživače?

Search Engine Optimization

Na osnovu ključnih reči u upitu pretraživač mora da odredi koji su to najpogodniji sajtovi iz kataloga koji će najbolje zadovoljiti zahtev posetioca. U procesu odlučivanja pretraživači koriste kompeksan algoritam koji ima zadatak da prvo prikaže najbitnije rezultate koji zadovoljavaju kriterijume iz upita. Algoritmi koje pretraživači koriste nisu poznati iz razumljivih razloga, ali se bitni kriterijumi na osnovu iskustva naslućuju. Osnovne akcije koje imaju za cilj stvaranje sajta koji se prilagoden softveru za pretragu naziva se Search Engine Optimization odnosno prilagođavanje zahtevima pretraživača.

Istraživanja su pokazala da velika većina posetilaca pretraživača gleda samo prvih 20 do 30 rezultata. Zbog toga se pribegava ovoj tehnici koja treba da omogući takav plasman u moru od nekoliko miliona rezultata za date ključne reci. Na ovaj način se izdvaja kvalitet od nekvaliteta, a ponekad i pošten posao od laži i prevara. SEO je tehnika koja u teoriji i praksi ima mnoge oblike, ali se uglavnom izdvaja nekoliko bitnih faktora.

Pošto je Web počeo kao HTML aplikacija i sami pretraživači (još uvek) preferiraju sadržaj u HTML formatu. Ono što se uvek napominje je savet da se obavezno postavljaju ključne reči u sve bitne elemente HTML stranice. Kako se na osnovu ključnih reči i njihovog položaja u stranici sajtu dodeljuje rang, dobar izbor ključnih reči je najznačajni za uspešno privlačenje posetilaca na web sajt. Ključne reči se mogu proveriti na pretraživacima i posebnim sajtovima koji se time bave, ali isto tako i ispitivanjem konkurencije. Načini prijave, rangiranja i prikazivanja rezultata razlikuju se za svaki pretraživač. Zbog toga se treba informisati o svakom od njih. Prijavljivanje sajta može da bude dug proces. Zato treba dobro osmisliti vreme kampanje. Kada je sajt indeksiran vidi se koji su elementi bitni i ponekad male izmene mogu da dovedu sajt u vrh rezultata. Iako pretraživači periodično posećuju sajtove iz kataloga, kada dođe do promena na sajtu, treba ga ponovo prijaviti. Google nudi uslugu Google Maps gde se prijavljuje mapa sajta, dokument koji sadrži bitne linkove i poželjnu učestanost poseta pretraživača. Ovo je vrlo korisna usluga i olakšava posao webmasterima.

Search Engine Marketing

Sledeći korak u onlajn promociji web sajta je oglašavanje putem PPC pretraživača, odnosno stvaranje plaćenog saobraćaja. Pay Per Click pretraživači omogućavaju da platite da se nadete u rezultatima za određene ključne reči. Jasno je da su najbitniji rezultati na prvoj strani. Što je ključna reč uobičajenija to je njena cena veća. Zato sajtovi koji se bave uskostručnom tematikom mogu da osmisle mnogo isplatljiviji plan nastupa jer njihove ključne reči nisu uobičajene, te nemaju mnogo konkurencije. Uskostručna oblast je dobar izbor i zbog bolje konverzije posetilaca u kupce. Cilj ovog načina privlačenja saobraćaja je da klikne što manje onih koji nemaju direktnog interesa za ovu vrstu sadržaja, jer se svaki klik plaća. Ukoliko su ključne reči previše opšte, dolazice veliki broj posetilaca, dok ce se vrlo mali ili nikakav procenat konvertovati, što je onda propala investicija. Najpoznatiji i najveći PPC pretraživač je Overture (Yahoo! Marketing Solutions). Zbog velikog broja onih koji licitiraju i najskuplji je, te se ne preporučuje za mali biznis. Međutim, uvek treba proveriti. Uskostručni sajtovi imaju izgleda da pronađu ključne reči čija je cena znatno niža od ostalih. Ostali PPC pretraživači donose manji saobraćaj nego Overture, ali su zato znatno jeftiniji i vredni su utrošenog vremena i novca. To su FindWhat, Kanoodle, 7Search, Xuppa, Enhance Interaktive. PPC kampanja može da se otpočne na jednom od predloženih ili na svim pretraživacima. Odluka prvenstveno zavisi od budžeta, a potom i od željenih rezultata.

Marketing modeli

O marketing modelima smo vec pričali. Pokazali su se kao prilično jednostavne akcije. Ali pravi problem leži u pravovremenoj upotrebi odredenjih marketing modela. Imajući u vidu da pretraživačima treba i do nekoliko nedelja po primanju prijave da posete web sajt, dobar savet je da prijavite sajt pre nego što je postavljen. Ipak, može da se desi da pauk naiđe kroz dva dana i ne nađe ništa. Sajt možete da postavite i ako nije potpun, tj. ako nema urađene sve sekcije, bitno je samo da uvek obraćate pažnju na integritet linkova. Ne sme da bude nepostojećih stranica (404 Not Found) i nikako ne stavljajte strane „u izradi“, „under construction“ jer ostavljaju vrlo loš utisak kod posetilaca. Opšta preporuka kaže da besplatne marketing modele treba primenjivati na početku uz postepen prelazak na plaćene modele oglašavanja. Ima smisla plaćati samo ako je sajt završen i potpuno funkcionalan, kad se pojavljuje u rezultatima pretrage za neke bitne ključne reči i kad već imate neku reputaciju. Treba uvek imati na umu ciljnu grupu jer različite ciljne grupe različito reaguju na određene modele oglašavanja. Čak i ista grupa drugačije reaguje u različitim vremenskim periodima. Kao primer, na PPC pretraživačima postoji velika grupa ljudi koja isključivo tu traži poslovne partnere. S toga ako imate posla sa ozbiljnijim i razgranatijim biznisom, ovo je obavezna akcija jer kod potencijalnih poslovnih partnera ostavlja utisak o ozbiljnom nastupu imajući u vidu da imate i budžet za marketing. Ukoliko na malo prodajete veštačko đubrivo ili ajvar, ova činjenica neće imati istu težinu.

Treba još znati da plaćen saobraćaj potencijalno daje manji procenat traženih odgovora. Kada su kupci očigledno usmereni putem plaćenog oglasa na direktnu kupovinu, to kod njih stvara osećaj nelegode jer smatraju da se situacija odvija prebrzo i da su primoravani da izvedu akciju sa kojom nisu upoznati. Kad im se nešto direktno prodaje, češće ce odabrati opciju da ne kupe. O marketingu orijentisanom prema kupcima biće priče sledećeg puta.


Bogdan Gavrilovic
gavrilovic.bogdan@gmail.com
http://www.bogdangavrilovic.com/

 

Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Ostavite komentar Ostavite komentar