Ekologija: Problem izlivanja nafte u okeane

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • Google plus
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Email

 

Pregleda (30 dana / ukupno): 32 / 3744

Veliki problem predstavljaju eventualne havarije tankera prilikom kojih se velike količine nafte izlivaju u okeane.

Postoji više načina kako može doći do izlivanja nafte od kvara na opremi, ratova između država, terorističkih napada te ilegalnog izlivanja nafte gde se nastoje uštedeti troškovi koje uzrokuje odlaganja otpada, te prirodnih uzročnika u vidu uragana koji mogu uzrokovati prevrtanje tankera.

Izlivanja nafte ima strašne efekte na čitav ekosistem – ptice umiru ukoliko im se perje natope naftom jer pokušavaju da se očistite od nafte i tom prilikom dolazi do trovanja i umiranja, a isto se događa i sa ostalim životinjama kada im nafta dođe u pluća ili jetru.

Najveće dosad zabeleženo izlijevanje nafte u okeane desilo se 1989. a vezano je uz tanker Exxon Valdez i njegovo ispuštanje u more oko 42 miliona litara sirove nafte. Ova ekološka katastrofa ostavila je veliki trag usprkos činjenici da je samo kompanija Exxon potrošila više od 2 milijarde dolara kako bi očistila more i obalu od zagađenja.

Kao rezultat ove ekološke katastrofe velik broj biljnih i životinjskih vrsta nepovratno je nestao iz pogođenog zaliva Cook i morskog prolaza Princ William gde se dogodila nesreća.

Pokušaji čišćenja takođe su bili loši po procenama nekih stručnjaka, jer su deterdženti i razne hemikalije dodatno zagadili more. Da bi se što više smanjio negativan učinak ekoloških katastrofa nastalih izlivanjem ulja Američki Kongres je 1990. doneo takozvani Ocean Pollution Act (OPA) u kojem je između ostalog naglasak na sledećim stavkama: svaki vlasnik tankera mora imati plan u slučaju eventualne katastrofe, a taj plan mora biti u pisanom obliku, tankeri moraju imati trup sa dvostrukom oplatom, svaki vlasnik odgovara iznosom od 1200 dolara za svaku tonu nafte koja se izlije, te da obalna straža uviek mora znati i davati instrukcije tankeru kuda sme da plovi kako bi se sprečilo izlivanje.

Dokle god se insistira na nafti kao primarnom energentu događaće se i havarije i zagađenja okeana sa teškim posledicama, iako spomenute mjere iz OPA programa predstavljaju pozitivne pomake u sprečavanju nastanka havarija tankera i ublažavanju već nastalih havarija.

Izvor: Our-energy.com

Pripremio: Milenko Kusurović

 

Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Ostavite komentar Ostavite komentar