Na današnji dan (10. jul 1962.) – sigurnosni pojas

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • Google plus
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Email

 

Pregleda (30 dana / ukupno): 5 / 3478

Untitled Document

10. jula 1962. godine švedanin Nils Bohlin je patentirao prvi sigurnosni pojas na tri tačke.

Nils Bohlin rođen je 1920. U dvadeset drugoj zaposlio se u SAAB-u u avio sektoru. Petnaest godina je izučavao avionske nesreće, tražio način kako da spase pilote. Ispitivao je padobrane, tadašnje pojaseve, katapultirao ljude iz aviona zajedno sa pilotskim sedištem. A, onda 1955. godine prelazi u Volvo, jer je tadašnji direktor smatrao da oni kao proizvođači automobila moraju da nađu način ako ne da sačuvaju ljudski život u saobraćajnom udesu, bar da učine da sve povrede budu manje.

Bohlinov pojas se od današnjeg, kome su dodati "pirotehnički zatezači" kako bi brže priljubio telo putnika uz sedište, mnogo ne razlikuje. Prvi pojas u svetu je, inače, konstruisan 1907. godine, ali tek posle Drugog svetskog rata počeo je više da se koristi u avionima. Bili su to pojasevi pričvršćeni na dve tačke. Često su povređivali ljude. Kada vozilo udari u prepreku telo vozača nastavlja da se kreće napred, sudara se sa volanom, proleće kroz vetrobransko staklo, ili vozač udara glavom u krov. Snaga udara, koja se tada javlja, je između 3.000 i 5.000 kilograma. I nju bi trebalo pojas da zadrži. Današnji to uspeva. Analize 28.000 saobraćajnih udesa, u vremenu kad je počela veša propagnada korišćenja pojaseva, pokazale su da je u više od polovine slučajeva pojas odigrao svoju ulogu, spasao je život čoveku, ili umanjio povrede.

Ne bi trebalo, međutim, zaboraviti, da tada pojasevi još nisu bili tako savršeni kao danas, da mnogi nisu znali kako se oni pravilno koriste. Jedan francuski lekar u svojoj doktorskoj disertaciji, u to doba, odbranio je pojas dokazavši da samo ako pravilno nije namešten može da šteti. Tačnije, mnogi su ga samo prikopčavali, nisu ga dovoljno zatezali, smatrajući da ih on sputava. Današnji pojasevi se podešvaju sami prema vozaču, putniku, dovoljno su zategnuti, a da pri tom ne ograničavaju kretanje tela. Potrebno je samo da se podesi njihova visina, kako bi dijagonalni kaiš išao tačno preko sredine ramena, preko ključne kosti.

Izvor:
http://www.wired.com/science/discoveries/
news/2008/07/dayintech_0710

Pripremio:
Milenko Kusurović

 

Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Ostavite komentar Ostavite komentar