NJUZ.NET od danas i u knjizi OVO NAM MOŽDA NIJE TREBALO
OVO NAM MOŽDA NIJE TREBALOAko niste čuli za NJUZ. NET onda ništa niste čuli. Ako niste na Internetu, dočekali ste knjigu. Preko 170 odabranih članaka sa njuz. netBONUS: Istorija u ogledalu - vesti koje nije imao ko da napiše. 700 godina naše istorije na naslovnim stranama. INTERVJU SA DEJANOM NIKOLIĆEM U CITY MAGAZINUSajt Njuz. net nedavno je obeležio godinu dana od kako javnost u
Srbiji zabavlja, često zbunjuje, a ponekad i šokira svojim „lažnim“
vestima, a ovog meseca objaviće i knjigu, odnosno zbirku najboljih
objavljenih tekstova
Sajt Njuz. net pokrenuo je Dejan Nikolić, sadašnji glavni urednik,
koji je godinama bio veliki fan američkog sajta The Onion
(theonion. com), i želeo je da Srbija ima sličan projekat. Sajt je počeo s
radom 10. oktobra 2010. godine, ali je pre toga od juna postojala fan
stranica na Fejsbuku. Polovinom decembra izlazi i njihova prva knjiga
„Ovo nam možda nije trebalo“, u kojoj će se naći 170 najboljih tekstova
sa sajta, od kojih će neki biti dorađeni i dopunjeni nekim komentarima,
tabelama, grafikonima. - Knjigu će činiti i deo gde ćemo kroz 30
naslovnih strana novina, u našem maniru, hronološki predstaviti
„istoriju novinarstva u Srbiji“, od prvih Nemanjića do kraja 20. veka –
objašnjava za City Magazine Marko Dražić, urednik Njuz. neta.
Kakve su dosadašnje reakcije javnosti na Njuz. net? - Kao da
postoji neko nepisano pravilo da se većina ljudi „upeca“ na prvu vest
koju pročitaju na Njuzu. Polazim od ličnog primera, i sâm sam poverovao u
jedan od prvih tekstova o putniku Jata koji se žalio jer su stjuardese
bile matore. Nakon nekoliko sekundi bilo mi je jasno da vest ne može da
bude istinita, ali to prvo „njuzovanje“, odnosno verovanje u istinitost
teksta na Njuzu, nešto je čega se mnogi naši čitaoci sećaju. Reakcije
većine ljudi su pozitivne. U početku nije svima bilo najjasnije koji je
naš cilj, neki su imali utisak da imamo nameru da sabotiramo novinarsku
profesiju i unesemo konfuziju u medijski svet, zbog čega je bilo
pojedinih negativnih komentara. Ipak, kad je svima postalo jasno da nam
je cilj da kroz humor i satiru ukažemo na neke probleme u društvu,
većini se svidela naša ideja. Dobre reakcije javnosti i nagrade koje smo
dobili samo su dodatna motivacija.
Imate li podatke o tome koliko ljudi posećuje vaš portal? Šta je to što se izdvaja kao najčitanije?-
Na posetu utiču brojni faktori, ali neki prosek je između 15. 000 i
20. 000 ljudi dnevno. Kad je reč o receptu za uspeh teksta, jedan od
proverenih metoda je naći aktuelnu vest o kojoj skoro svi pričaju tog
dana i predstaviti je iz nekog našeg ugla. Takođe, dobro prolaze i vesti
o nedovoljno korišćenim stereotipima.
Možete li navesti neki primer vesti koja je na neki način uzburkala
javnost? Koliko ljudi i dalje pomisle da je reč o pravim vestima?-
Brojne naše vesti su uzburkale javnost, bilo da su ljudi poverovali da
su istinite, bilo da su znali da je reč o izmišljenim vestima, ali im je
zasmetala njihova tematika, jer se često bavimo i nekim osetljivim
temama. Nekada reakcija javnosti i nas same uzburka, kad shvatimo kako
naše vesti utiču na ljude. Primera radi, neposredno nakon zabrane
prodaje alkohola u Beogradu posle 22 časa, imali smo tekst da je u
Beogradu zabranjen i seks posle 22 časa, i kako će komunalna policija
nositi džepne teleskope, posmatrati prozore i upadati u „sumnjive“
stanove u kojima se krši uredba. Nikome od nas nije palo na pamet da bi
bilo ko mogao da poveruje da je reč o pravoj vesti, već nam je cilj bio
samo da ukažemo koliko je apsurdna i besmislena usvojena uredba.
Kakve su reakcije političara i drugih društvenih aktera koji su se
pojavljivali u vašim vestima? Da li se neko od njih žalio zbog toga i da
li ste možda imali nekad i većih problema?- Često nas ljudi pitaju
da li smo dobijali tužbe ili pretnje, ali skoro da nismo imali nikakvih
problema. Mnogi političari i javne ličnosti nas prate i reakcije na naše
tekstove uglavnom su pozitivne. Štaviše, za više od godinu dana
postojanja i više od 600 tekstova, imali smo samo jednu pretnju tužbom i
jedno otvoreno pismo u kojem je jedna lepa pevačica negodovala zbog
teksta u kojem je spomenuta.
Da li se dešavalo da su neki mediji objavljivali vaše vesti ne primećujući da nisu istinite?-
Više puta se dešavalo da neki „ozbiljni“ mediji prenesu neku vest s
Njuza. Skoro svi već znaju za famoznu priču o Srbinu koji je ubio ajkulu
u Egiptu. Ta vest je prvo obišla ceo region, da bi zatim došla do
Rusije, Ukrajine, Kine, Australije, Engleske, Holandije, Austrije. . . I
pre ajkule bilo je nekoliko vesti koje su prenosili drugi mediji - vest
da je Cukerberg poklonio laptop momku koji je najbrže napisao Fejsbuk
status o zemljotresu u Kraljevu, vest o Karleuši koja je u najužem
izboru za NIN-ovu nagradu, priču o klinici u Novom Sadu u kojoj se
pacijenti leče od zavisnosti od lajkova na Fejsbuku, vesti o Čarliju
Šinu koji je došao na lečenje u manastir Crna reka, i još neke.
Šta to zapravo govori?- Ovo samo ponovo postavlja pitanje o
apsurdnosti društva u kojem živimo, kada ni novinarima ništa kod ovakvih
vesti nije delovalo sumnjivo. Takođe, otvara i pitanje u kakvom je
stanju novinarstvo u Srbiji i okruženju, i koliko sve više novinara,
zbog brzine, želje za ekskluzivitetom i neiskustva, pribegava copy-paste
novinarstvu, bez bilo kakve provere izvora. Ako je bilo ko i poverovao u
jednu vest na Njuzu, samo ako bi otišao na naslovnu stranu sajta, čak i
bez udubljivanja u sadržaj tih tekstova, jedan kratak pogled na
nekoliko naslova bio bi dovoljan da shvati o kakvom sajtu je reč. LINK, AKO NE VERUJETE DA SMO OBJAVILI U CELINI. NARUČITE KNJIGU, JER VAM SAMO KNJIGA TREBAOdlična lektira pred izbore u Srbiji. NAJBOLJI NAČIN DA POTROŠITE 1150. 00 DINARA. Zašto da kupite dve knjige?Ako kupite jednu, istog dana će vam ukrasti. Drugu, za svaki slučaj treba da čuvate na sigurnom mestu. NARUČITE, NARUČITE, NARUČITE.