Apple kreće na filmove
Zašto uvek tajanstveni Apple nagoveštava novosti u oblasti filmova? Peter Lewis iz Fortune tvrdi da ova kompanija možda pokušava da pokaže Holivudu da namerava da preuzme dominaciju u online preuzimanju filmova.
Kao stalni inovator u oblasti online medija, Apple Computer ima primat u oblasti online muzike, a vrlo brzo ce ga dobiti i u preuzimanju online televizijskih emisija. Medutim, Steve Jobs i kompanija sada krecu na novi front: preuzimanje filmova. Pocetkom ovog meseca je Jobs predstavio iTunes 7. 0 kojeg karakterišu Apple iTunes Move Store i druge nadogradnje ovog svemoguceg softvera.
U isto vreme je Apple najavio novi uredaj sa kodnim nazivom iTV, koji ce se naci u prodaji sledeceg proleca po ceni od 299$. Pod pretpostavkom da ce raditi onako kako je reklamiran, iTV ce biti nedostajuca veza izmedu PC ili Mac i TV, dopuštajuci da filmovi preuzeti sa iTunes budu bežicno preneti na TV sa velikim ekranom u drugoj prostoriji.
Zašto Apple, koji je uvek tajanstven kada se radi o planovima za nove proizvode, prikazuje prototip iTV mesecima pre nego što ce se naci u prodaji? Pretpostavljamo da je to “pucanj upozorenja” za Holivud. Apple pokazuje da preuzimanje filmova radi bolje nego iko drugi i da ce biti još bolji u tome. Poruka je sledeca: Apple namerava da dominira preuzimanjem filmova, baš kao što sada dominira preuzimanjem muzike i TV emisija.
Kljucno pitanje je cena. Apple želi da sve filmove prodaje po ceni od 9,99$, baš kao što sve muzicke singlove prodaje za 99 centi. Studiji, medutim, to nece podržati zato što oni DVD-e prodaju za mnogo više novca (14$, pa na više), a veliki trgovine koje prodaju njihove DVD-e, kao što su Wal-Mart i Best Bye, ce u tom slucaju zahtevati iste uslove kao Apple.
Zato je Jobs pristao na mali kompromis: starije filmove ce prodavati za 9,99$, a cena ce ici do 12,99$ za odredene Disney klasike, kao što su Bambi i Pepeljuga, kao i za unapred narucene nove filmove i nove filmove u prvoj nedelji njihove prodaje. Nakon toga ce cena novih filmova biti 14,99$.
Filmski studiji i dalje nisu zadovoljni ovakvim dogovorom zati što misle da preuzimanje digitalnih filmova treba da bude skuplje od fizickih DVD-a, bez obzira na to što nema fizicke proizvodnje, distribucije i inventarskih troškova. Po njima, cena treba da bude viša zato što korisnici imaju više pogodnosti.
Jobs nece popustiti po pitanju cena, a sada ima dokaz od kompanije Disney da postoji potražnja i da legalno preuzimanje filmova može da poveca prihode filmskih studija. Studiji sada mogu da vide prednosti iTunes u poredenju sa katastrofama poput Amazon. com Unibox ili MovieLink i mogu da shvate da ce iTunes postati još popularniji kada Apple pocne da prodaje novi video iPod i iTV. Zato je, kaže Apple, otpor filmskih studija uzaludan. Usvajanje je neminovno.