Profil udaljenog učenika
Prvenstvena uloga učenika jeste učenje. U najboljem slučaju ovaj izazovan zadatak zahteva motivaciju, planiranje i sposobnost analiziranja i primene informacija koje se uče. U slučaju obrazovanja na daljinu proces učenja mnogo je složeniji iz nekoliko razloga (Schuemer, 1993):
Razvoj onih koji pohađaju nastavu na daljinu kao učenika
Učenici koji su početnici mogu imati određene poteškoće da odrede šta su zapravo zahtevi kursa akademskih studija zato što oni nemaju neposrednu podršku njima ravnopravne grupe, omogućen efikasan pristup nastavniku ili znanje za primenu tehnologije koja se upotrebljava za izvođenje kursa obrazovanja na daljinu. Morgan (1991) predlaže da učenici na daljinu, koji nisu sigurni u svoju sposobnost učenja, nastoje da se koncentrišu na memorisanje činjenica i detalja kako bi odradili postavljene zadatke ili pismene ispite. Kao rezultat, oni na kraju završe sa slabim razumevanjem materijala sa kursa. On posmatra memorisanje činjenica i detalja kao “površan pristup” učenju i iz njega izvodi sledeće zaključke:
Površan pristup:
Učenici na daljinu moraju postati selektivniji i usredsređeniji na učenje kako bi ovladali novom informacijom. Fokus njihovog učenja mora ih sa “površinskog pristupa” preokrenuti na “dubinski pristup”. Morgan (1991) u vezi ovog pristupa ističe sledeće zaključke:
Dubinski pristup:
Unapređenje učenja na daljinu
Prelazak sa “površinskog” na “dubinsko” učenje nije automatski. Brundage, Keane i Mackheson (1993) predlažu da stariji učenici i njihovi nastavnici moraju da se suoče sa velikim brojem izazova, i da ih prevaziđu pre nego što započne učenje, uključujući: postajanje i ostajanje odgovornim za učenike; “priznavanje” njihovih sposobnosti, želja, veština i potreba; održavanje i povećavanje samopoštovanja; obraćanje drugima; razjašnjavanje onoga što je naučeno; ponovno definisanje onoga što predstavlja legitimno znanje; i baratanje sadržajem. Ovi izazovi razmatrani su u odnosu na obrazovanje na daljinu:
a. “Postajanje i ostajanje odgovorinim za učenike”. Neophodna je visoka motivacija da bi se kursevi na daljinu završili zato što obično nedostaje dnevnog kontakta sa nastavnikom i ostalim učenicima. Nastavnici mogu pomoći u motivisanju udaljenih učenika obezbeđivanjem konzistentnih i pravovremenih povratnih informacija, podsticanjem diskusije među učenicima, dobrim pripremanjem za čas i potsticanjem efikasnih navika učenja.
b. “Priznavanje njihovih sposobnosti, želja, veština i potreba”. Učenici treba da prepoznaju svoje sposobnosti i ograničenja. Takođe moraju da shvate ciljeve učenja i objekte. Nastavnik može pomoći učenicima na daljinu da istraže svoje sposobnosti/ograničenja i ciljeve učenja preuzimanjem uloge koja ima za zadatak da im olakša proces učenja. Pružanjem prilike učenicima da razmenjuju svoje lične ciljeve učenja na kursu, pomaže da učenje poprimi veći smisao i povećava se motivacija.
c. “Održavanje i povećavanje samopoštovanja”. Učenici na daljinu mogu posumnjati da neće dobro proći na kursu. Oni održavaju u ravnoteži mnoge odgovornosti kao što su zaposlenje i podizanje dece. Često je njihovo učešće u obrazovanju na daljinu nepoznanica za one koji rade sa njima i nepoznato je članovima porodice. Uspeh učenika se poboljšava ako odvoje na stranu vreme za nastavne aktivnosti i ako dobiju podršku porodice za svoja akademska nastojanja. Nastavnik može održavati samopoštovanje učenika obezbeđivanjem pravovremenih povratnih informacija. Vrlo je važno da nastavnici odgovore na pitanja učenika, zadatke i zabrinutosti na jedan ličan i prijatan način, upotrebljavajući odgovarajuću tehnologiju kao što su faks, telefon ili računar. Posebno su od pomoći informativni komentari koji detaljno izlažu uspeh pojedinog učenika i predlažu oblasti za poboljšanje.
d. “Obraćanje drugima”. Učenici često najefikasnije uče kada imaju priliku da interaguju sa drugim učenicima. Interakcija između učenika obično vodi ka grupnom rešavanju problema. Kada učenici ne mogu da se sastanu, treba obezbediti odgovarajuću interaktivnu tehnologiju, kao što je to e-mail, da bi se podstakla individualna i komunikacija u maloj grupi. Zadaci na kojima učenici zajendo rade a onda izveštavaju nastavnika ili izlažu rezultate pred celim razredom, podstiču interakciju između učenika. Treba obezbediti jasna uputstva i realne ciljeve kada su u pitanju grupni zadaci (Burge, 1993).
e. “Razjašnjavanje onoga što je naučeno”. Učenici na daljinu moraju da razmišljaju o onome što uče. Oni u svojim glavama moraju da ispitaju postojeće radne okvire svog znanja i kako se oni nadograđuju na, ili menjaju sa novopristiglim informacijama. Ispiti, radovi i izlaganja na času pružaju mogućnosti učeniku i nastavniku da procene učenje. Međutim, manje formalne metode za procenjivanje takođe će pomoći učenicima i nastavniku da razumeju učenje. Na primer, periodično tokom kursa nstavnik može tražiti od učenika da napišu nešto kratko o tome šta su naučili i onda da im pruži priliku da svoja shvatanja razmene sa ostalim pripadnicima razreda.
f. “Ponovno definisanje onoga što predstavlja legitimno znanje”. Brundage, Keane i Mackneson (1993) ukazuju na to da starijim učenicima može biti teško da prihvate da njihovo sopstveno iskustvo i razmišljanja predstavljaju legitimno znanje. Ako nastavnik umesto autoritativne zauzme ulogu onoga koji pomaže, učenici će sopstveno iskustvo videti kao vredno i važno za svoje dalje obrazovanje. Burge (1993) predlaže da se učenici izražavaju u prvom licu kako bi im se pomoglo da potvrde svoje lične vrednosti, iskustva i shvatanja.
g. “Baratanje sadržajem”. Učenje se poboljšava kada se kontekst dovodi u vezu sa primerima. Nastavnici nastoje da predaju koristeći primere koji su upotrebljavani kada su oni bili obučavani. Mešutim, da bi obrazovanje na daljinu bilo efikasno nastavnik mora da otkrije primere koji su bitni za njihove učenike na daljinu. Treba podstaći učenike da pronađu ili da razviju primere koji su relevantni njima ili njihovoj zajednici.
Na kraju
Predavanje i učenje na daljinu je zahtevno. Međutim, učenje bi bilo smislenije i “dublje” za učenike na daljinu kada bi učenici i njihov nastavnik delili odgovornost za razvijanje ciljeva i objekata učenja, aktivno interagovali sa pripadnicima razreda, iznosili razmišljanja o iskustvima, dovodili u vezu nove informaicije sa primerima koji imaju smisla učenicima, održavali samopoštovanje i procenjivali ono što se učilo.
Ovo je izazov i prilika koju pruža obrazovanje na daljinu.
© Sva prava pridržana, Kompjuter biblioteka, Beograd, Obalskih radnika 4a, Telefon: +381 11 252 0 272 |
||