"Ljudi najbolje uče iz iskustva i eksperimenta. Ali kada je u pitanju klimatska kriza, iskustvo dolazi prekasno, a eksperimentisanje je nemoguće." Ova misao Džona Stermana sa Masačusetskog instituta za tehnologiju (MIT) ukazuje na suštinski izazov našeg vremena: kako delovati proaktivno u situaciji gde klasični modeli učenja nisu dovoljni da spreče katastrofe globalnih razmera.
Ljudi prirodno uče kroz iskustvo, bilo da je reč o ličnim ili kolektivnim greškama i posledicama donesenih odluka. Ovo je osnovni princip ljudskog razvoja i napretka. Međutim, klimatske promene predstavljaju poseban izazov jer:
U regionima poput subsaharske Afrike, dugotrajne suše uzrokovane klimatskim promenama već sada uzrokuju nestašice hrane, masovne migracije i konflikte. Iako su ovo iskustva koja jasno ukazuju na potrebu za hitnim delovanjem, ona su prekasna za sprečavanje štete koja je već nastala.
Eksperimentisanje je drugi ključni način učenja. Nauka se oslanja na testiranje hipoteza kroz različite scenarije kako bi se identifikovali problemi i razvila najbolja rešenja. Međutim, u kontekstu klimatskih promena, ovo je teško ili nemoguće jer:
Tehnologija solarnog geoinženjeringa, koja podrazumeva smanjenje količine sunčeve radijacije kroz raspršivanje aerosola u atmosferi, nosi rizik promene globalnih vremenskih obrazaca. Ovo bi moglo dovesti do smanjenja padavina u nekim regionima, što bi imalo katastrofalne posledice po poljoprivredu i vodne resurse.
S obzirom na ograničenja tradicionalnih metoda učenja, neophodno je razviti inovativne pristupe za rešavanje klimatske krize.
Napredni matematički modeli omogućavaju simulaciju različitih scenarija i predviđanje posledica raznih politika i aktivnosti.
U situacijama gde postoji velika neizvesnost i visoki rizici, princip predostrožnosti nalaže delovanje pre nego što posledice postanu očigledne.
Obrazovanje i širenje svesti o hitnosti klimatskih promena ključno je za mobilizaciju javnosti i kolektivnu akciju.
Razvoj novih tehnologija, kao što su sistemi za hvatanje i skladištenje ugljen-dioksida, ključan je za ublažavanje efekata klimatskih promena i stvaranje održive budućnosti.
Klimatske promene zahtevaju promenu načina na koji učimo i delujemo. Nemamo vremena da čekamo iskustvo ili eksperimente – potrebno je odmah preduzeti mere zasnovane na naučnim predviđanjima, preventivnim strategijama i kolektivnoj odgovornosti. Svaka odložena akcija dodatno komplikuje rešavanje problema i povećava rizik nepovratnih posledica.
Kreirati globalnu mrežu "virtuelnih eksperimenata" gde bi naučnici, vlade i kompanije sarađivale na testiranju različitih klimatskih politika i tehnologija kroz simulacije. Ova platforma mogla bi pomoći u donošenju informisanih odluka bez ugrožavanja stvarnog ekosistema.
© Sva prava pridržana, Kompjuter biblioteka, Beograd, Obalskih radnika 4a, Telefon: +381 11 252 0 272 |
||