Modeli marketing nastupa preduzeća na Internetu

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • Google plus
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Email

 

Pregleda (30 dana / ukupno): 21 / 3980

Sama ideja o Internet prusustvu je veliki korak za jedno preduzeće. Preduzeće prvo treba da se oslobodi okova u vidu fraze: „Ne razumem se ja u računare i internet, to je skupo“ i da počne da gleda u budućnost. Pri osnivanju svakog poslovnog poduhvata na Internetu preduzeće prolazi kroz tri faze Internet prisustva: priprema prisustva, građenje prisustva i praćenje i unapređenje nivoa Internet prisustva.

Internet marketing je više od promocije. To je skup mnogih raznorodnih akcija koje omogućavaju kvalitetno dugoročno prisustvo na Internetu. Kroz sve faze treba imati na umu one osobine koje predstavljaju suštinu preduzeća. To su identitet, pojava i reputacija.

Identitet preduzeća ili korporativni identitet je osobina preduzeća koja ga čini jedinstvenim i prepoznatljivim, a ostvaruje se doslednom upotrebom reči (ime preduzeća, slogan) i simbola (logotip, boje). Korporativni identitet mora da omogući trenutnu prepoznatljivost preduzeća na osnovu priloženih vizuelnih elemenata.

Pojava odnosno imidž govori o nastupu preduzeća u onlajn okruženju u odnosima sa svojim partnerima i klijentima. Ova osobina preduzeća stvara emociju ili raspoloženje na osnovu koga se vremenom gradi reputacija koja se, jednom stečena, teško menja.

Reputacija je opšte (generalno) mišljenje u javnosti (partneri, klijenti, javno mnenje uopšte) koje dominira kada se govori o datom preduzeću. Reputacija je izuzetno važan faktor u poslovanju preduzeća..

Primera radi, ukoliko obaveze prema poslovnim partnerima preduzeće ostvaruje u roku i ukoliko je kvalitet usluge na zavidnom nivou, reputacija je dobra. Ukoliko su klijenti uvek srdačno i uljudno primljeni i zadovoljni su uslugom, reputacija je dobra. Dobra reputacija je bitna zbog ponovljene kupovine i zbog preporuke. Jedan od najvećih problema svih prodavaca (iako ga mnogi nažalost nisu ni svesni) jeste kako prodati posle prodaje, tj. navesti kupca da kupi ponovo.. O ovome će biti reči kada budemo govorili o odnosima sa kupcima..

Preporuka je jedan od najboljih načina oglašavanja.. Klijent koji je izuzetno zadovoljan uslugom neće oklevati da preporuči preduzeće svojim prijateljima, saradnicima, poznanicima. Takav klijent je izuzetno vredan jer, uveren u kvalitet, on preporučuje nešto što je sam proverio i čime je zadovoljan.

Ukoliko je reputacija loša, to će se odraziti na trenutnu pojavu (imidž) preduzeća u vidu početne predrasude. Ukoliko je i imidž loš, narušen je i sam identitet preduzeća, tj. postaje beskoristan jer je svuda garant loše usluge i nekvaliteta.. Zato je od presudnog značaja da preduzeće održi visok nivo kad ga jednom postigne, jer pad ima katastrofalne posledice.

Marketing modeli

Prijavljivanje na pretraživače je osnovna akcija koju treba sprovesti. Google i Yahoo! drže preko 80% ukupnog saobraćaja i smatra se da je dovoljno prijaviti web sajt samo na ova dva pretraživača. Ipak ne treba tu stati. Sajt treba prijaviti i na preostalih nekoliko većih pretraživača i direktorijuma. O ovome detaljnije kada budemo pričali o povećanju posećenosti web sajta

Linkovanje – Iskustvo pokazuje da je značajan izvor saobraćaja (a i bitan faktor u rangiranju na pretraživačima) broj linkova sa drugih sajtova koji vode ka našem sajtu (inbound links). Ti linkovi se neće pojaviti sami od sebe. Postavljanje linka na drugi sajt se može platiti u vidu oglasa (baner ili link) ili razmenom linkova, odnosno banera (recipročni linkovi).

Inner Site Marketing Tactics se odnosi na marketinške taktike koje se koriste unutar samog web sajta. Ovaj model podrazumeva promociju u sklopu vizuelnih, sadržajnih i organizacionih celina web sajta. Osniva se na ideji da se posetiocu na jasan način prikaže šta može da pronađe na sajtu i gde se to nalazi. Vizuelni elementi mogu da svojim izgledom ukazuju na određenu sekciju ili stranicu sajta. Sadržajni elementi se odnose na tematske celine u sadržaju sajta i ukazuju na srodne teme unutar jedne celine. Promocija u skolopu organizacionih celina ima za cilj da odgovori na potrebe korisnika ukazujući mu na organizacione celine koje mogu da mu budu od interesa.

Email marketing predstavlja oblik direktnog marketinga u vidu slanja promotivnih e-mail poruka ciljanoj populaciji. Razlog zašto treba birati ciljanu populaciju je taj što je vrlo tanka granica između jednostavnog obaveštenja i neželjene poruke (spam). Ovaj sistem često može da pruži zavidne rezultate, ali isto tako jedan slučaj iz prakse je pokazao da je od 10 000 promotivnih poruka, samo pet rezultiralo željenom akcijom. Mnogo faktora učestvuje u ovom marketing modelu, od ciljane populacije preko načina na koji je e-mejl napisan do dobre procene. Ipak, treba imati u vidu da je ova tehnika Internet marketinga na prvom mestu i po rejtingu i po upotrebi.

PR aktivnosti imaju zadatak da uspostavljanjem kvalitetnih odnosa sa javnošću upravljaju pojavom i reputacijom preduzeća. Kalitetna komunikacija treba da doprinese unapređenju reputacije preduzeća. Radi toga PR mora da bude prisutan od ideje o Internet prisustvu do realizacije i praćenja efekata, a pogotovo u kreiranju sadržaja koji se predstavljaju onlajn. Druge PR aktivnosi su plasiranje članaka drugim medijima (npr. Drugi sajt koji objavljuje vaše članke) i uspostavljanje kontakta sa medijima na sopstvenom sajtu (npr. Postavljanje posebne Press sekcije koja sadrži adekvatan materijal za novinare i kontakte za bliže informacije).

Affiliate programi su odličan izbor ukoliko sajt prodaje proizvod ili uslugu. Putem affiliate programa kupcima se nudi provizija ukoliko dovedu druge kupce. Ako sajt stvori samo 10 affiliate partnera i svaki od njih dovede samo po 2 kupca, to znači da na sajt već dolazi 20 kupaca sa preporukom, dakle posetilaca spremnih da vide prodajnu priču i da izvedu traženu akciju, tj. kupe proizvod ili uslugu.

Postoji još niz raznih tehnika. Viral marketing koristi ideju virusa pri širenju propagandne poruke (na dnu svake e-mail poruke npr. piše: pošaljite tri prijatelja i zaradite bonus). Internet oglasi su onlajn servis oglašavanja gde su sajtovi svrstani prema kategorijama. News Groups, email diskusione grupe i web forumi su odlično mesto da pojedinci istupaju u korist svog preduzeća ili ličnog biznisa.

Na ovom mestu treba napomenuti da sa postavljanjem kvalitetnog sajta ne prestaje angažovanje. Tek tada počinje glavni deo projekta koji se odnosi na stalno unapređivanje i poboljšavanje pozicije kroz primenu pomenutih marketinških tehnika.

Bogdan Gavrilović
gavrilovic.bogdan@gmail.com
http://www.bogdangavrilovic.com/

 

Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Ostavite komentar Ostavite komentar